Apa Itu Electronic Gear Shift Lock dan Steering Wheel Lock Ignition ?
By Cerita Kedai Kopi - April 22, 2017
Ingat nak sentuh NCAP "Compatibility" pasal ramai sibuk bercerita pasal Bezza 5 Star Asean NCAP vs IRIZ 5 Star Asean NCAP vs Preve 5 Star ANCAP.
Kali ni nak sentuh pasal isu yang ramai dok kecoh mengenai Steering Wheel Lock sampai katanya ada yang terbabas.
Boleh ke Steering Wheel locked during driving ?
Boleh. tapi macam kata P-Ramlee...kadang-kadang, jarang-jarang. Itupun saya baca untuk rujukan kes di luar negara. Kalau ada itu memang kes besar dan memerlukan immediate containment action.
First kita perlu tahu tentang apa fungsi Steering Wheel Lock Ignition.
Steering Wheel Lock sebenarnya adalah mechanism for Anti-Theft dalam kategori Mechanical Operated Device, to prevent unauthorized engine ignition.
Kes steering wheel lock berpunca drp 2 perkara:
1. Key Mechanism worn out...especially old car.
2. Lock Pin Stuck kes yang berlaku pada Chevrolet.
Tetapi kebanyakkan kes yang berlaku sebenarnya bukanlah Total Locked tetapi Steering Wheel Berat sangat-sangat ini kerana Power Steering system down berpunca:
1. Power Steering Pump rosak
2. Engine terus shut down kerana masalah sensor rosak or engine problem
IRIZ variant Premium dah mula tak pakai Steering Wheel Lock, untu pengetahuan anda IRIZ sudah mula mengunakan teknologi "Electronic Gear Shift Lock".
Apa Electronic Gear Shift Lock?
System ini buat pertama kali dalam dunia dibangunkan oleh Proton untuk mengatasi Steering Wheel Lock dan juga sebagai Anti Theft device. Berani saya claimed macam ini kerana dulu saya dan team member yang developed system ini, yang kami panggil Centralize Locking Unit (CLU).
System CLU dikawal oleh ECU yang hanya berfungsi apabila signal immobilizer active.
Step 1 immobilizer to communicate with ECU to start the engine.
Step 2 immobilizer to communicate with ECU to release the gear shift.
Boleh ke Steering Wheel locked during driving ?
Boleh. tapi macam kata P-Ramlee...kadang-kadang, jarang-jarang. Itupun saya baca untuk rujukan kes di luar negara. Kalau ada itu memang kes besar dan memerlukan immediate containment action.
First kita perlu tahu tentang apa fungsi Steering Wheel Lock Ignition.
Steering Wheel Lock sebenarnya adalah mechanism for Anti-Theft dalam kategori Mechanical Operated Device, to prevent unauthorized engine ignition.
Kes steering wheel lock berpunca drp 2 perkara:
1. Key Mechanism worn out...especially old car.
2. Lock Pin Stuck kes yang berlaku pada Chevrolet.
Tetapi kebanyakkan kes yang berlaku sebenarnya bukanlah Total Locked tetapi Steering Wheel Berat sangat-sangat ini kerana Power Steering system down berpunca:
1. Power Steering Pump rosak
2. Engine terus shut down kerana masalah sensor rosak or engine problem
IRIZ variant Premium dah mula tak pakai Steering Wheel Lock, untu pengetahuan anda IRIZ sudah mula mengunakan teknologi "Electronic Gear Shift Lock".
Apa Electronic Gear Shift Lock?
System ini buat pertama kali dalam dunia dibangunkan oleh Proton untuk mengatasi Steering Wheel Lock dan juga sebagai Anti Theft device. Berani saya claimed macam ini kerana dulu saya dan team member yang developed system ini, yang kami panggil Centralize Locking Unit (CLU).
System CLU dikawal oleh ECU yang hanya berfungsi apabila signal immobilizer active.
Step 1 immobilizer to communicate with ECU to start the engine.
Step 2 immobilizer to communicate with ECU to release the gear shift.
Coding daripada CLU akan communicate dan encrypted signal dengan Continental ECU baru boleh start engine. Maksudnya, kalau orang nak curi IRIZ dia kena hack 2 system immobilizer, ignition dan CLU.
Apa Gear Shift Safety?
Macam kereta dulu-dulu seperti kereta Wira atau Gen2, Anda start engine dan terus boleh masuk gear dan ia kurang selamat. Tapi kerana untuk memenuhi global requirements, Proton sudah apply Gear Lock di mana anda perlu tekan brake dulu dan barulah Gear boleh shift daripada P ke R or D.
Dulu Proton mengguna cable type system. Tekan brake so cable akan tarik gear lock dalam Gear Shift Lever system tetapi sekarang Proton sudah guna solenoid to disengage the locking system yang berfungsi apabila menerima signal daripada ECU setelah brake ditekan.
Anyway to all Proton Sales that is your selling point.
Sumber: Mukhlis Proton
0 comments